Obraz typu kopia, reprodukcja, obraz namalowany ze zdjęć – dostarczonych przez klienta.

Artysta może wykonać kopie wg dzieła artysty, który żył dawno i brak jest spadkobierców. Kopia musi być podpisana jako -kopia i posiadać sygnaturę: imię i nazwisko wykonawcy, oraz rok i kopia namalowana z, należy podać imię i nazwisko autora oraz tytuł pracy. Sygnatura może być z tyłu lub z przodu.

Format obrazu w przypadku kopii powinien być nieco inny niż oryginał. Współczesnych artystów nie należy kopiować bez ich zgody w formacie 1:1, gdyż obostrzenia praw autorskich zakazują stosowania kopi 1:1 bez stosowania opisu iż jest to kopia z…, chyba że wytworem jest inny obraz, nazywamy go wówczas pastiszem, warunkiem jest to, że obraz będzie inny niż oryginał w minimum 30% ilości zmian.

Rodzaj zmian, tworzy nowy wyraz. Często artyści używają inspiracji oraz zdjęć od klienta. Ocena nalezy do prawników, krytyków sztuki i samych właścicieli dzieł.

Ja używam różnych zdjęć od klienta np. postaci, jakie mam namalować, miejsc, jakie wykonać
Klient dodaję np. rzekę, wybrane drzewa, ławkę i postaci na ławce, to wszystko tworzy wytwór autorskiego obrazu, nie jest kopią, choć korzystam np. ze zdjęcia pary, której wykonuję portret.

Ogólnie reprodukcja różni się od kopi, pastiszu lub obrazu ze zdjęcia tym iż musi być bardzo podobnym wydrukiem bądź kopią maksymalnie podobną, zazwyczaj dotyczy prac artystów, na których nie ma praw autorskich obecnie, widzimy np. Damę z Łasiczką, Słoneczniki Van Gogha i inne prace, jakie stają się i kopiami i reprodukcjami i pastiszami, tak to jest dozwolone. Nie można korzystać np. z powielania czyjegoś dzieła to niedozwolone.

Jak wykonywałam kopię-rzeźby, okazało się po kontakcie ze spadkobiercą-kuzynką po Katarzynie Kobro, iż moja rzeźba na tyle się różni ( jest np. większa i posiada inny element i inną postawę i ilość zmian, mimo iż na 1 rzut oka jest podobna na tyle się róźni, iż prawnicy oraz spadkobierczyni uznali, iż prawa pozostają u mnie i nie należy płacić licencji ze względu na nowy wytwór rzeźby. Jeśli rzeźba byłaby łudząco podobna lub identyczna, należałoby płacić licencję, co nie byłoby już dla mnie i klienta opłacalne, gdyż praca nie byłaby moja i nie mogłabym sprzedać praw majątkowych.

Tworzę kopie i reprodukcje obrazów od wielu lat, to doświadczenie w połączeniu ze znajomością Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. daje moim klientom gwarancję bezpieczeństwa transakcji. Poniżej przedstawiam obraz młyna (u góry zdjęcie oryginału), którego kopię (na dole) stworzyłam. Na pierwszy rzut oka obrazy są identyczne, jednak wystarczy kilka sekund, aby zauważyć różnice w kolorystyce i wielu drobnych elementach takich jak liście drzew czy kształt wody. Ponadto zdjęcie jest przeze mnie wyraźnie podpisane w prawym dolnym rogu, w związku z czym nikt nie powinien mieć wątpliwości, że jest to jedynie kopia obrazu. Jak już wyżej wspomniałam, kopia powinna się również różnić formatem, dlatego obraz na dole zdjęcia jest nieco mniejszy. W tym przypadku nabywca może być spokojny, żadne prawne konsekwencje takiego zakupu go nie czekają i może cieszyć oko obrazem niemalże identycznym z jego ulubionym dziełem. Zupełnie inną sprawą jest malowanie obrazów na podstawie zdjęcia z prywatnego albumu klienta. Myślę, że tutaj nikt nie powinien mieć wątpliwości co do zgodności z prawem takiej usługi.

 

Szybki kontakt!
+
Wyślij!